Allt fler casinon väljer maskotar - men varför? Vi reder ut!

Allt fler casinon väljer maskotar - men varför? Vi reder ut!
Publicerad: mån 12 jun 2017

Vi reder ut varför maskotar är så bra

Det finns en mängd online casinos som har skapat en maskot. Men varför behöver man egentligen en maskot, och vilka fördelar kan finnas med en? Vi har undersökt det här lite för att kunna ge en bild av just hur viktig den lilla maskoten kan bli för ett casino, hur den ser ut och hur man skapar den ultimata maskoten för sitt online casino.

Maskotar i allmänhet

Att använda maskotar till sitt företag har varit vanligt i årtionden, om inte längre. Några av de allra vanligaste är Mario, Lisebergskaninen och Musse Pigg. Alla dessa är ikoniska och man skulle aldrig förväxla vilket företag de står för med något annat företag i branschen, det finns till exempel inte en människa som skulle tro att Ronald McDonald står för en annan hamburgerkedja än McDonalds. Det är alltså en stor fördel att göra sin maskot så igenkännbar att det helt enkelt blir omöjligt att se den utan att tänka på företaget som står bakom.

Ett bra marknadsföringsknep

En stor fördel med att ha en maskot ligger i marknadsföringen. Genom att ha en maskot som dessutom har samma namn som casinot, som den söta Emu fågeln som står som symbol för Emu Casino, skapar man ännu en koppling mellan företaget och maskoten. Ett annat casino som även de har djur som maskotar är nya Casinoandfriends med sina fem tecknade figurer från djurriket; räven Freddy Fortune, hajen Don Casoni, papegojan Mr. Jack Pots, älgen Harald Halfway och bävern(?) Gordon Golddigger. Vissa casinon har tagit det här ett steg längre och låtit tillverka gosedjur av sina maskotar, något vi hoppas kunna lotta ut här på CasinoFeber i framtiden. Vem vet, vi kanske låter sy upp världens största febertermometer i plysch?

Varför har man en maskot?

Som vi redan nämnt är det bra ur en marknadsföringssynpunkt att ha en maskot, eftersom det ökar chansen att spelare kommer ihåg casinots namn och känner igen symbolen när man ser den. Det finns också ett värde i att skapa en maskot som folk tycker om, helt enkelt för att det gör att man ser själva casinot i bättre dager. En bra maskot kan få spelare att skapa användarkonto på ett online casino de kanske inte annars skulle tilltalas av. Att ha en bra maskot kan alltså vara avgörande för vilka casino som växer, och vilka som stagnerar.

Att skapa en unik maskot

Det kan vara svårt för casinon att skapa en unik maskot, både eftersom onlinespel är en av världens snabbast växande branscher med nya casinos som dyker upp i princip varje dag, men också för att det redan finns så många maskotar för de individuella spel som casinot erbjuder. Det kan visa sig krångligt att komma fram till en ny maskot när det kryllar av igenkännbara figurer i spelikonerna på förstasidan. Därför är det bästa för casinot alltid att ha en väl uttänkt titel, som lätt kan kopplas till en nyskapad maskot.

Att ge rätt intryck

Om man är ett casino som riktar sig till spelare som vill ta sitt spelande på största allvar, och dessutom vill sätta in stora summor på sina konton är kanske inte en gullig kattunge det bästa valet för maskot. Ett casino måste välja sin maskot utifrån vilken kundkrets de vill locka, annars kan det förstöra chanserna för casinot att bygga upp ett stabilt spelarklientel innan de ens hunnit börja.

Maskotens utseende

Efter att ha surfat oss runt på diverse nätcasino finns det några saker som direkt kan ses som typiska för maskotarna. Dels är de alla relativt enkla i sin design, antagligen för att man lättare känner igen en tydligt ritad figur med rena linjer, dels är de alla gjorda i starka färger, antagligen för att stå ut i casinovärldens brus och vara väl synliga, och dels är de nästan alltid kopplade till titeln på casinot. Detta är naturligtvis en fördel, men det hade nog varit bra att också inrikta sig på att matcha inriktningen på casinot, så att man genom att titta på maskoten direkt kan se vilken typ av casino den står för.

Komplement till maskoten

Förutom att ha en maskot som hjälper till att skapa en tydlig minnesbild av casinot hos spelarna kan man också komplettera sin image med till exempel en jingel eller en färg. Vem har inte hört melodin som ackompanjerar alla Mr Greens reklamer i radio och TV, direkt när man ser casinonamnet känner man igen det och kopplar det till alla gånger man hört det nämnas i positiva ordalag.

Maria Casino har satsat på att ha ett genomgående rött tema, på samma sätt som Mr Green, vilket man kan lista ut av namnet, har en grön sida som inkluderar allt från hemsidans design till färgen på loggan. Det är dock alltid bäst att ha en maskot som kan binda ihop hela denna image, eftersom de flesta har lättare att komma ihåg en bild än ett ljud.

Bästa maskoten

Vilken är då den bästa maskoten i casinovärlden? Det är i princip omöjligt att svara på, eftersom det inte kan bli annat än subjektivt. Emun är en smart och enkel symbol som både för tankarna till casinot och till Australien, det enda land där Emu fågeln finns i vilt tillstånd och dessutom ursprungslandet för Emu casino. Dinosaurien som finns att hitta på Lucky Dino Casino är också ett bra val, men kanske något sämre än Emun eftersom det finns så många referenser till dinosaurier i film och TV, det minskar chansen att man direkt tänker på casinot när bilden dyker upp. En annan stark utmanare är casinot Rizk som har flera figurer i sitt casino - däribland maskoten Lucky, som är hunden som syns på bilden ovan.

Maskotarnas framtid

Som det ser ut idag har behovet av en bra casino maskot aldrig varit större. I dagens klimat måste man sticka ut för att kunna slå sig in på marknaden, och en maskot är ett utmärkt sätt att göra det på. Förutom en snygg logga och väldesignad hemsida är nog maskoten det som kan locka flest spelare. För att ett nyöppnat casino inte ska falla i glömska gäller det därför att satsa på en helhetsimage, inklusive en unik maskot, som kopplar samman alla delar av casinot och skapar ett bra intryck.
1 000 kr bonus
50 Free spins

Senaste nytt i bloggen

Alla casinonyheter

Copyright © 2017Stonelake Media Ltd