Är spelandet ett problem för dig?

Eftersom att spel på casinon på nätet har ökat explosionsartat de senaste årtiondet så har även en del problematik kring spelvanor uppmärksammats. De allra flesta av oss har inga problem med att hålla sitt spelande på en trevlig och hälsosam nivå. Dock uppskattas det att strax över 10% av de användare som spelar aktivt och regelbundet någon gång upplever att nivån på spelandet övergår till ett problem. Det kan innebära allt ifrån att man upplever att man spenderar för mycket tid på sitt spelande eller att man känner av ett tvångsmässigt beteende - till att man spelar bort pengar man faktiskt inte alls har råd att förlora.

Att förebygga problem

Även om man själv inte upplever att man har några problem som är relaterade till det egna spelandet så är det klokt att sätta upp gränser åt sig själv i syfte att förebygga problematik. Det kan man göra själv genom att till exempel aldrig sätta in mer pengar på det egna spelkontot än man faktiskt har råd att förlora. De flesta casinon på nätet erbjuder också inställningar som man enkelt kan korrigera direkt på det egna spelkontot. Det kan vara allt ifrån funktioner som inte tillåter längre perioder av spelande, insättningsstopp och en förinställd timer som säger till när man har varit aktiv under en viss tid.

Man kan också avaktivera det egna kontot under en viss tid, då kan man alltså inte logga in på sitt spelkonto alls under den angivna tidsperioden. Många casinon har även bra funktioner förinställda och påminner alla användare om hur länge man har spelat samt hur mycket man har vunnit eller förlorat under den angiven tiden. Det här visar på att våra casinon online tar sin del av ansvaret och faktiskt syftar till ett hälsosamt användande av deras utbud. Läs gärna vår artikel om 10 tips för att spela utan att bli beroende.

De flesta av oss instämmer om att det är väldigt enkelt att ryckas med i stunden och då är det också lätt att glömma bort tiden. Av den anledningen är dessa förinställda funktioner väldigt nyttiga. De flesta kan behöva en liten påminnelse om detta då och då.

Varningssignaler

Det finns vissa signaler som är bra för alla som spelar online att känna till. Genom att upptäcka dessa signaler i god tid kan man undvika många framtida bekymmer.

  • att man ständigt tänker på att spela
  • inte tål att förlora pengar, och alltid försöker vinna tillbaka det man har förlorat
  • ständigt behöver öka insatserna för att upprätthålla känslan av spänning
  • blir irriterad eller upprörd om någon påpekar att man spelar väldigt mycket
  • behöver spela för att dämpa andra känslor, ångest exempelvis
  • ljuger för sin omgivning om hur mycket man faktiskt spelar

Om man upplever någon av ovan nämnda signaler bör man alltså omgående kontakta en stödorganisation. Det finns inget skamfyllt över att ta hjälp för att få kontroll över sin problematik. Snarare visar det på ett stort ansvarstagande och en god personlig insikt.

Det finns hjälp att få

Om man skulle uppleva att man själv inte kan få bukt på sin problematik, eller om man känner att det finns tendenser till ett problem under uppsving så finns det hjälp att få av specialiserade organisationer. Varningssignaler bör alltid tas på allvar. Om man ignorerar dessa signaler så kan det väldigt snabbt utvecklas till en nedåtgående spiral som kan vara tuff att ta sig ur. På många casinon på nätet så erbjuds användarna professionell hjälp av utbildad personal via casinots kundservice. Utöver det finns det så gott som alltid en angiven länk på hemsidorna med kontaktinformation till utomstående organisationer. Bra organisationer att vända sig till vid frågor om spelproblematik är Spelberoendes Riksförbund och Stödlinjen.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att våra nätcasinon är väldigt duktiga på att erbjuda hjälp och stöd till sina användare, både i förebyggande syfte och när problematiken är ett faktum. I Sverige behöver man vara minst 18 år fyllda för att få spela på casino. Detta innebär att alla användare är vuxna människor och därför har ett eget ansvar att kontrollera sitt spelande, samt att upptäcka eventuella problem eller missbruk i tid. I sådana fall finns det gott om stödorganisation som erbjuder bra hjälp. Kom ihåg - det alltid ska vara roligt att spela. Lycka till!

Innehållsansvarig

Natalie Heljestrand

Redaktör

Natalie är en casinoexpert som har jobbat inom casinobranchen sedan 2015. Jobbade först på ett par olika casinon och gick sedan över till jämförelsesidor för casinon i hopp om att kunna hjälpa spelare göra bättre val.