Viral TikTok-trend lockar minderåriga till nätcasino
En ny trend som uppmuntrar till spel om pengar sprider sig på sociala medier. Unga killar och tjejer dansar medan de spelar en populär slot med fågeltema, och enligt experter deltar även minderåriga i TikTok-trenden.
Samtidigt får också nätcasinot Lucky kritik mot sig efter att ha gjort reklam som anspelar på trenden. Enligt svensk lag är det förbjudet att rikta spelreklam till personer under 18 år.
Snabba fakta:
Trenden går ut på att spela Pirots, skoja om att ”mata fåglar” och dansa som en cowboy
Minderåriga deltar
Spelbolag utnyttjar trenden i reklam
Enligt svensk lag är det förbjudet att rikta spelreklam till personer under 18 år
I videor som just nu cirkulerar på TikTok visas unga personer spela Elk Studios Pirots, en folkkär slot med tecknade fåglar samtidigt som de dansar till populära låtar.
I klippen uppmanas tittare att hämta bonusar och free spins för att ”mata fåglarna” vilket gör det extra lockande för de som tittar.
Spel bland minderåriga normaliseras
Enligt experter är trenden särskilt populär bland killar i gymnasieåldern. På beroendekliniken Spelfriheten i Stockholm varnar man för att unga kan lockas till spel av grupptryck och normalisering vilket i värsta fall kan leda till ett tidigt spelberoende.
– Det obehagliga med den här trenden är att det är väldigt många som är under 18 som anammar det och vill vara en del av det. Det har att göra med grupptrycksbiten, säger Adam Kirstein Reuterswärd, klientkoordinator på Spelfriheten.
Reuterswärd poängterade också att eftersom det handlar om unga personer finns en risk att de lockas till olicensierade sajter. Sådana sajter saknar ofta både ålderskontroller och spelansvarsåtgärder, vilket gör dem extra farliga för minderåriga.
Nätcasino utnyttjar trenden
Minst ett svenskt spelbolag har publicerat reklam som tydligt anspelar på TikTok-trenden, med referenser till både fågelmatande och dans. Reklamen är inte olaglig i sig men tänjer på gränserna då den kan uppfattas som att den riktar sig till en yngre målgrupp.
Svensk spellag förbjuder uttryckligen att spelreklam riktas till personer under 18 men hur lagen ska tillämpas på trender i sociala medier är däremot oklart. Josefin Holmberg som är jurist på Konsumentverket menar att det krävs en helhetsbedömning där både kanal, innehåll och målgrupp vägs in. Andra menar att det är ett solklart fall av reklam som bör förbjudas.
Innehållsansvarig
En speltok från Västmanland som har arbetat med olika former av content sen 2020. Jag älskar mitt jobb & hoppas att om jag har kul när jag skriver, då har du kul när du läser!